Pages

Wednesday, April 30, 2008

Rak-rak Rum..rumba style..

Arakian setelah sekian lama tidak menymbangkan idea karut marut di laman ini, maka tepat jam 11:07 am tanggal 30 April 2008, aktiviti ini kembali terjalin dengan ikatan mesra hingga ke anak cucu dan cucu tiri hendaknya.
Kedapatan berbagai perkara yang timbul di kala ini di mana memungkinkan kepada penoreh getah untuk menjual Mercedes C320 mereka kepada harga yang berpatutan. Kenaikan mendadak harga barang keperluan harian kini memperlihatkan gosip-gosip artis seperti kartun humor yang memerlukan suatu kuasa paksaan untuk ketawa manja mengada-ngada. Namun di sebalik kenaikan kos sara hidup ini, masih terdapat insan-insan mulia sanggup menjual udang dibaluti mi segera jenama terkenal bagi menampung sesuap nasi golongan yang kurang bernasib baik.
Kebebalan sesetengah ketua kampung (tiada kaitan dengan filem lakonan Brad Pitt, Babel) yang bebalnya melebihi setengah ekar tanah tanaman sayuran herba menambahkan lagi keperitan hidup masyarakat majmuk di negara ini. Kegagalan ketua kampung untuk memahami aspirasi dan kehendak setiap penduduk kampung menunjukkan ketidakpekaan dan kepekakkan yang disangajakan bagi mencapai tahap tertinggi iaitu tahap dewa.
Kesan terus langsung yang ternyata mengundang padah akan muncul di kala sang ketua kampung akan dicabar oleh tok empat sehingga lapan bagi membuktikan pengedaran baja dan anak benih telah dicabuli sewenang-wenangnya oleh mereka yang tidak diketahui asalnya.
Diberitakan juga di sekitar perkampungan orang-orang jawa di bahagian selatan tanah air, telah wujud sindiket penjualan kamera digital yang tidak diishtiharkan nilainya. Namun sepandai- pandai tupai melompat, berlari dan 'happy hour' akhirnya jalan yang lurus di hujung tanduk kerbau yang sedang tidor nyenyak akibat termakan julap, membawa sang tupai tadi ke tanah tanpa perasaan segan silu lagi. Berkat keuntungan oleh penjual sabut yang berjaya menemui sejenis sabut yang mampu tenggelam, sang tupai itu kemudiannya dilepaskan dengan syarat dan amaran agar tidak mengulangi perbuatannya di masa akan datang. Sehingga hari ini, tupai tersebut telah berjaya mengorak langkah dalam bidang perniagaan yang menguntungkan dan menjadi usahawan berjaya dalam bidang pembuatan kopi berjenama Kopi Tupai Jantan dan Pil Tupai Jantan. Ditambah pula oleh kontrak yang diberikan oleh pihak syarikat telekomunikasi SelKom, pengedaran pil-pil melalui aplikasi 'bluetooth' juga dipelopori sepenuhnya oleh beliau.
Sekiranya diteliti dan diambil iktibar akan kesan dan akibat perbuatan jahat sang tupai dan ketua kampung, maka kita seharusnya mengambil teladan agar kesejahteraan hidup dan hubungan kekeluargaan yang erat mampu menangkis dakyah-dakyah liar serta tuduhan melulu terhadap penunggang motosikal. Masakan logik akal dapat diterima apabila setiap motorsikal yang ditungang secara laju tetapi tidak merbahaya dilabelkan mat rempit malah percubaan untuk membawa seorang datin makan diwarung murahan dilabelkan sebagai jenayah terancang. Ini adalah suatu kesalahan pelabelan yang serius dan boleh diambil tindakan undang-undang sekiranya bukti mencukupi. Sedangkan mat rempit yang sebenar adalah mereka yang berlumba-lumba secara tidak halal dan mengganggu lalu lintas di kawasan kenduri kahwin Pak Mat Tempe dan sekitar ibu kota di waktu malam gelap gelita dan di bawah lampu minyak tanah. Sebagai penutup bicara, sebuah pantun akan di 'attach' kan di bawah.

Pisang emas di bawa belayar,
Pisang yang selain dari emas hanya mampu naik lori,
Hutang Bank Rakyat perlu dibayar,
Kalau nak lari, tukar la IC, alamat serta nombor telefon sekali.

p/s: teladan sang tupai diatas telah ditaja oleh Osman Bakar Bhd.

No comments: