Pages

Monday, February 11, 2008

The Pumpkin Workshop

Perjalanan jauh merentas benua artik semata-mata untuk memenuhi citarasa pengguna sarung getah Durex telah mendatangkan hasilnya apabila sambutan Tahun Baru Cina baru-baru ini berjaya menarik pelbagai lapisan dan corak kuih lapis. Sehubungan itu juga parti rakyat Thai telah bersetuju untuk meluluskan pinjaman bagi meluaskan ternakan anak ayam untuk pasaran sekitar Lembah Klang dan Bukit Bintang. Tidak ketinggalan perbarisan rakyat sepanjang lebuhraya di seluruh negara disulami dengan maki hamun dan pedih ulu hati akibat ketiadaan potongan harga untuk bayaran tol. Sekadar melontarkan pendapat, seharusnya pihak berkenaan haruslah mengurangkan bayaran tol akibat kesesakan yang tidak dapat mereka atasi sebagai penjual keselesaan di kala menggunakan jalanraya berbayar. Lontaran ini juga tepat mengenai dahi seorang sami yang dikatakan rambutnya hitam tapi hati lain-lain.

Namun begitu masih kedapatan golongan yang bernasib baik kerana menggunakan kemudahan pengangkutan udara dan laut. Hal ini telah dipastikan oleh Jabatan Imigresen dengan tertangkapnya berpuluh ribu pendatang tanpa izin sejak zaman tok kaduk. Ketika bapak kaduk masih lagi hidup, kekhuatiran penghuni rumah panjang tidak dapat disembunyikan lagi akibat perlakuan rakus kuda padi meranduk paya dan sawah untuk menyuburkan tanaman padi huma.

Untuk 'posting' kali ini, penulis telah menjemput seorang pakar bahasa untuk bersama mengongsi perkataan baru dalam kamus dewan orang ramai. Namun demikian, identiti pakar ini haruslah dirahsiakan atas sebab kekurangan sumber kewangan sekiranya disaman kelak.

Perkataan yang akan beliau kongsi adalah 'cemolot'. Menurut mitos, perkataan ini telah digunakan sewaktu penjajahan Sepanyol ke Mexico yang seterusnya mengakibatkan pelarian Rwanda tiba di Tanah Melayu lantas mempopularkan perkataan ini. Berikut ialah keterangan perkataan ini.

Cem·o·lot [che-moh-lot] Pronounciation Key - Show IPA Pronunciation
–noun
1.the legendary act of a couple like what they said are in love. (Ptuihhhhh)
2.any idyllic place or period, esp. one of great happiness.
3.most part of the world refer it as French Kiss though it was the Spain conquer the Sumatera and West Java. It is said that this act would trigger SCOPE (spontaneous combustion of premature ejaculation)
Cem·o·lot·i·an, adjective
Dicksyenery.com Unabridged (v 1.1)
Based on the Random House Unabridged Dictionary, © Random House, Inc. 2006.


p/s: Sebarang pertanyaan untuk bantuan secara praktikal berkenaan perkataan di atas bolehlah menghubungi pihak Blog Karut kerana dikhabarkan tahap kemahiran dan kreatif kami adalah yang terbaik di rantau ini. Bakul ini juga telah ditaja oleh Blog Karut Bhd. (hahaha)

No comments: