Pages

Saturday, February 2, 2008

Need indeed

Perkataan muzik yang berasal dari bahasa Jepun adalah salah satu cabang seni yang popular selain seni khat dan seni bela diri. Terkini dilaporkan bahawa industri muzik dunia telah membawa keuntungan sehingga tidak siapa mampu untuk mengira jumlahnya. Namun jika diteliti akan keperluan untuk memajukan industri ini amatlah diharapkan supaya pihak-pihak yang berkenaan dapat memastikan agar banjir kilat tidak lagi berlaku disertai petir dan guruh. Kemunculan program-program mencari bakat dan seterusnya acara masuk bakul angkat sendiri tumbuh seperti cendawan kulat selepas hujan renyai-renyai di kawasan gunung-ganang dan paya bakau.

Sehingga kini statistik menunjukkan kemampuan kumpulan atau bakat baru dalam bidang muzik semakin meningkat sehingga mencapai ketinggian yang lebih tinggi dari Menara Kuala Lumpur. Ukuran baju di badan sendiri dan pencapaian di peringkat antarabangsa juga membawa muzik kini lebih baik tarafnya jika dibandingkan di zaman-zaman awal paleolitik. Namun ada segelintir pihak yang tidak mahu melihat kejayaan ini sebagai pendorong malah kereta sorong yang digunakan di ladang kelapa sawit adalah amat banyak baktinya kepada peladang-peladang di kawasan Jengka 8.

Diberitakan juga kewujudan irama-irama baru dan gabungan pelbagai jenis alat muzik seperti sitar dan keyboard menjadi 'siboard', dram yang digabungkan dengan cak lempong menjadik 'dramekpong' serta gitar dengan 'bagpipe' menjadi 'tarpipe' dan contoh yang akhir sekali piano dan magpie menjadi 'paipon'. Usaha-usaha seperti ini haruslah diteruskan dan disokong oleh semua lapisan masyarakat agar generasi masa depan dapat meneliti tahap kreativiti serta kesungguhan masyarakat luar bandar untuk memajukan industri kuih bahulu.

Akhir kata, kemajuan industri muzik yang amat pesat di kala ini akan membuahkan hasil yang yang lumayan dan masalah subsidi baja yang semakin meruncing dapat diatasi dengan pengenalan sistem berkomputer di kedai-kedai mamak seluruh negara. Bak kata pepatah, tiada 'rotan akar pun berguna'. Begitulah jugalah kita sesama manusia agar melihat sekiranya sesuatu kegunaan itu penting untuk diri sendiri dan di kala duka menjadi teman, maka habis madu bersepah-sepah sepah dibuang sewaktu bercuti di Pulau Langkawi. Namun sekiranya madu-madu tersebut dikumpulkan dan diproses semula menjadi air daun ketum tidak dapat digambarkan nikmatnya beraya di lokap dan Balai Polis sekitar Lembah Klang. ( Langkawi island is an archipelago of 104 islands lying in the north western coast of Peninsular Malaysia. The exact location of these tropical islands is at the site where the Straits of Malacca meets the waters of the Andaman Seas. Also known as a place where Malay couple get the services to do make-ups and rent their costume for wedding ceremony. The largest of these islands is called Langkawi Island and is bigger than the Penang Island.The other islands in this group are Island of Pregnant Maiden (Pulau Dayang Bunting), Lion Island (Pulau Singa Besar), Cute Monkey Island and Giligan Island which also being used for black magic practice. For more information please call 1-300-1 Hour service.com

No comments: