Pages

Saturday, January 12, 2008

Jauh mata memandang

Pengalaman menaiki keretapi ataupun 'roller coster' adalah sesuatu yang mungkin sukar digambarkan oleh kebanyakan penduduk di kawasan pedalaman Kenya. Kesempitan ruang antara tandas-tandas awam dan bersesak-sesak di waktu pulang menaiki bas adalah faktor utama penyumbang kepada keadaan ini. Tidak pula diketahui mengapa masih ramai yang sanggup mengharungi pahit maung biji manggis walaupun telah pelbagai cara alternatif diwujudkan di sektor swasta dan awam. Teguran dan nasihat telah banyak diucapkan malah poster-poster telahpun ditampal di sekeliling bandar bagi menyedarkan penduduk akan peri pentingnya bersenam di waktu puncak. Keadaan ini memaksa pihak berkuasa mengambil langkah yang lebih tegas termasuk menguatkuasakan larangan makan tanpa mengunyah dan digantung lesen menjual minuman air berkarbonat.



Keadaan muka bumi yang kering dan tandus memaksa warga Kenya menerima seadanya situasi yang mereka hadapi sekarang. Sebarang pembinaan jambatan maupun pulau buatan di tengah padang pasir gurun Gobi adalah diharamkan sama sekali. Namun begitu kebersihan tandas awam dan kawasan sekitar ini adalah amat dibanggakan jika dibandingkan tahapnya beberapa tahun dahulu. Hasil usaha yang berterusan tanpa mengenal penat asma dan batuk berdarah berjaya membendung kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral seperti perlumbaan yang tidak mendapat kelulusan Jakim, menghidu gam sambil menampal karpet dan pengedaran daun ketum yang mendapat sambutan hangat di beberapa tempat seperti Kuala Langat dan kedai menjual pengat.


* untuk posting kali ini, penulis telah menjelajah beberapa tempat di Artik dan Alaska bagi mendapatkan gambaran jelas tentang masyarakat Kenya amnya. Pemerhatian juga dilakukan bagi mengelakkan wabak selsema burung dari berjangkit. Penulis juga dinasihatkan supaya menjauhi tempat yang bernama Sesame Street memandangkan Big Bird juga didapati positif dalam ujian air kencing mengesan penagih ganja dan wabak H5N1. Juga tidak dilupakan terima kasih diucapkan kepada pengomen dalam posting yang lalu, Sdr Safri agar lebih berhati-hati dalam menyatakan perasaannya terhadap kutukan dan cacian dan makian agar pisang tidak berbuah berkali-kali (Pisang atau nama saintifiknya Musa X paradisiaca L boleh didapati di kawasan tropika dan Siberia. Merupakan tanaman herbaceous terbesar didunia. Enak dimakan secara mentah ataupun digoreng bersama tepung serta dicicah sambal. Namun jika mengikut adat masyarakat Johor, kicap merupakan pencicah yang paling glamer di seantero benua archipelago) dan lebih berusaha untuk meningkatkan taraf hidup rakyat termiskin negara Kenya. Sekian.

No comments: