Pages

Monday, January 21, 2008

Jack Denial, Union Jack dan Michael Jackson

Sambutan perayaan di negara ini boleh dikatakan agak banyak sekiranya dikira dengan hanya menggunakan sempoa yang diimport dari negara China. Kemeriahan perayaan sepanjang tahun sebenarnya membawa pelbagai cerita dan berita selain dari menonton saluran tv berbayar. Namun tidak digambarkan sekiranya sambutan perayaan di Malaysia ini dibuat di tempat seperti Kutub Selatan. Semestinya pembakaran bunga api dan meriam buluh buleh mengakibatkan pemanasan global yang lebih cepat. Manakala pembakaran pelita dan pesta pecah kelapa mencairkan ais-ais dengan lebih pantas.
Penyediaan kuih-kuih tradisional juga tebantut pembuatannnya apabila penggunaan api secara berleluasa boleh mengakibatkan retak di sekitar tebing ais dan seterusnya berlakulah penyusunan semula zarah-zarah cecair dari beku menjadi cecair. Pembakaran tanglung dan mercun pula boleh membawa kepada kemalangan maut sekiranya tidak dipantau secara serius oleh pihak berkuasa tempatan Kutub Selatan. Secara logiknya, sebarang perayaan yang hendak diadakan di Kutub Selatan ini haruslah mendapat persetujuan PBB dan badan-badan berkanun negeri Selat. Sebarang cubaan melanggar perturan ini memungkinkan terjadinya bencana alam yang amat dasyat sehingga pihak Ultraman terpaksa mengalah dan membiarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya. Walaupun terlihat akan wajah kengganan si Luncai untuk terjun, namun demi janjinya kepada Ultraman tidak dapat tidak, terjun jualah dirinya. Bak kata Francesca Peters, bagaikan aur dengan tebing, bulu ayam tak mungkin dapat dipisahkan.
Sempena perayaan Thaipusam dan diikuti pula sambutan Tahun Baru Cina, inginlah Team Blogkarut mengucapkan ribuan kemaafan dan berharap agar tahun-tahun yang mendatang ini membawa sinar kebahagiaan dan pedoman. Tak juga dilupa penduduk-penduduk Taman Mawar yang bertungkus lumus menyiapkan juadah berbuka puasa ganti bagi mereka-mereka yang berkenaan. Akhirkata, semoga cuti yang dihadiahkan sempena Thaipusam ini, dapatlah kita bersenang lenang bersama isteri baru dan anak menantu serta cucu. Tujuan cuti ini juga adalah sangat bersesuaian dengan tema sambutan Hari Kemerdekaan yang ke-50. Merdeka! Merdeka! Merdeka!

*Untuk posting kali ini info pertanian tidak dapat disiarkan atas sebab-sebab uzur. Harap Maklum

No comments: